5.2.19

Νικόλαος Λύτρας, η επαναφορά του φωτός.


Λύτρας Νικόλαος (1883-1927)
Προσωπογραφία Καίτης Κατσογιάννη, περίπου 1925-1926
Λάδι σε μουσαμά, 69,5 επί 52 εκ. 
(εκτίμηση Εθνικής Πινακοθήκης Ελλάδος - γενικές πληροφορίες ιστοσελίδας)


Στην πολιτική σκοπιμότητα της Αθήνας και στην επικαιροποίηση της πόλης θεωρούμε σημαντικό το κομμάτι της Αθήνας ως πολιτική στο μέλλον της Αθήνας. Στον πίνακα αυτόν της Καίτης Κατσογιάννη, η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα ως διδακτορική και δογματική της πόλης θεωρεί πασιφανές κάτι πανέμορφο εις τα ανοδικά θέματα της θεωρίας της τέχνης και της ιστορίας της τέχνης, της ιστοριογραφίας των τεχνών, των παροικών, των θεσμών και των εάλω θήται πόλις, εις την επάνοδο της αλληλουκρατίας, της αλληλομοιχείας, της θυγατήρος, της ελλάσονος πολιτικού δυνάμεως. Εις την πολιτική της Αθήνας έχουμε μια εύηχη διάθεση να προσέχουμε πολιτικά το ορθόν δια του σκοπίμου, δια της εάλω η πόλις που έλεγξε στην ιδιαιτέρα υπολογιστική της διάθεση του υπολογιστή, δηλαδή, ως monitor, ως οθόνη, ως συσκευή, ως σύγχρονες τεχνολογίες χώρων εστίασης των χώρων τέχνης, των γκαλερί σαν τα Macintosh ή τα Linux στις βιβλιοθήκες του Βόλου, για τον οποίον μελετούμε τη διάθεση της πόλης περί το 1920 όπως και φαίνεται η τοποθέτηση του δημιουργικού του παραπάνω πίνακα περί το 1925 έως το 1926 για να μπορεί να σχολιαστεί πως ο χώρος τέχνης και ειδικά αυτός της πιο σύγχρονης Εθνικής Πινακοθήκης του '90 και μετέπειτα του 2000 καλείται να μεταφέρει τη διαπνοή της δεκαετίας εκείνης ως ιστορία, ως ιστοριογραφία, ως μετάθεση και να συζητηθεί, σχολιαστεί η βαρύτητα στη σημασία του έργου τέχνης στον πίνακα της συμπαθεστάτης, της ευγενικότατης Καίτης Κατσογιάννη στον πίνακα του Λύτρα. 

Δική σας,

Ελευθερία Στίκουλου - Ritsa Blue

No comments: