18.4.18

Παρατήρηση στη δημόσια Γλυπτική του Βόλου, Άγαλμα Ηρώων - Άνοιξη, Απρίλιος 2018

Έτος 2018_Άγαλμα Ηρώων Παραλιακό Μέτωπο Βόλου ( Αρχείο Ελ. Στίκουλου )


Έτος 1942_Βόλος: καπναποθήκες με χιόνι ( Αρχείο ΔΗΚΙ )

Για την τελευταία ενημέρωση της φετινής ετήσιας "εκδήλωσης" του ιστολογίου θα θεωρήσουμε το θεωρητικό λεκτικό εικαστικό δρώμενο της εποχής μας ως ιστορικό εφόσον κλείνει μια σειρά από δέκα συμβάντα της πολιτικής αισθητικής του Βόλου. Στα εικαστικά, λοιπόν, και με αγάπη στο σθένος της πόλης θα συγκρίνουμε και θα ασκήσουμε κριτική στο κλείσιμο της παρατήρησης για το πιο δημοφιλές άγαλμα της περιοχής μας, το άγαλμα Ηρώων στο παραλιακό μέτωπο της πόλης. Υπάρχει μια φωτογραφία από απλή ψηφιακή κάμερα της εποχής μας στο έτος 2018 και μια φωτογραφία από σπάνιο αναλογικό φακό της εποχής του πολέμου και της Κατοχής του 1940 - 1944 από το Δημοτικό Κέντρο Ιστορίας και Τεκμηρίωσης. Σήμερα νιώθουμε την "περίμετρη" από τη λέξη περίμετρος αίγλη του και χάρη στην πολιτική της γλυπτικής του σύνθεσης. Σήμερα η κριτική του κλείνει σαν να πετύχαμε στόχο στο βλέμμα μας και το παλιό του ιστορικό του αίσθημα όταν το βλέπεις από την πρόσοψη του, πετύχαμε τη νίκη λέει μέσα του κι έξω του, η αισθητική της ιστορίας της τέχνης παγκοσμίως το εξωτερικεύει. Σαν να το λέει η περίφημη εγγονή στον παππού από το Σιδηρόκαστρο Σερρών στην πόλη του τσίπουρου του πολύφημου σαν τους μύθους του. Το υλικό του αγάλματος κάπως "αναβαθμίζεται" από την κριτική που έγινε στο δρώμενο αυτό, είναι πιο στέρεο, πιο ενδεικτικό στην όψη. Στη συνέχεια θα περάσουμε στο επίπεδο της κριτικής που γίνεται στο δρώμενο αυτό σε τρεις πολιτικές γραμμές, της Βόρειας Ελλάδας, της βορειοελλαδίτικης και του Σιδηρόκαστρου Σερρών. Στην εικόνα αυτή του 1942, στη σπάνια αυτή ομορφιά της εικόνας μας, φιλοτεχνούμε μια κριτική στο σήμερα και στο τότε ανάμεσα στο χρώμα και στο ασπρόμαυρο. Η λογική της πολιτικής με την ονομασία "Βόρεια Ελλάδα" στην κριτική σχετίζεται με το μέγεθος, τη λογική ότι παίρνεις τα μεγέθη, τα περίμετρα και τα εσωτερικά και τα διαμορφώνεις, επιμήκυνση μπορούμε το πούμε. Στο σημείο αυτό η Βόρεια Ελλάδα είναι στην τοπογραφία της τοποθεσίας εφόσον φέρουμε εμπράγματα στο έδαφος την στιγμή της λήψης της και στην τοπιογραφία. Η βορειοελλαδίτικη είναι στην αίγλη της λεπτής γραμμούλας της σχεδιαστικής που υπάρχει στην πραγματικότητα στα κτίρια και σε ότι περιτριγυρίζει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στο παραλιακό μέτωπο, όπως και απεικονίζεται. Σε αυτήν την ιστορικότητα του βλέμματος και της οπτικής γωνίας από το πάρκο που σήμερα είναι το καφέ Άρωμα προς τη γωνία της προβλήτας. Το Σιδηρόκαστρο Σερρών ως πολιτική είναι στο πολεμικό έδαφος του Βόλου, στον σχεδιασμό, την αίσθηση του που πατάνε οι κάτοικοι σε μια πόλη με Κατοχή. 


Στην αισθητική...


Δική σας,

Ελευθερία Στίκουλου - Ritsa Blue

No comments: