8.5.18

Παρατήρηση στην εικαστική έκθεση "Clay Today" - Άνοιξη 2018, Βόλος

Από τον όμορφο και μακρινό Βόλο και σε μια μακραίωνη ιστορία που μπορεί να ειπωθεί και ως ιστοριογραφία στη σύνδεση των δύο γεωγραφικών μηκών στη Γη, την Αμερική και το Βόλο θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε μερικές σκέψεις στην κριτική και προσέγγιση της μοναδικής εικαστικής έκθεσης με τίτλο "Clay Today" στη Νέα Υόρκη από την ιδιωτική και πολύ σημαντική γκαλερί The Hole της αξιολάτρευτης θεωρητικού Kathy Grayson. Μια έκθεση την οποία φανταστήκαμε με την ερευνητική της δογματικής/διδακτορικής 2012 αυτήν την περίοδο και για τους μήνες Απρίλιο - Μάϊο του έτους 2018. Μια έκθεση κεραμεικής και γλυπτικής εντέλει, οπότε και αφιερώνεται εδώ ένα άρθρο ή μια κατασκευή με λόγια, λέξεις για να περιγράψει τα γλυπτικά κεραμεικά κατασκευάσματα της σύγχρονης ζωής από καλλιτέχνες που παρουσιάζονται ως την ιδέα ότι η κεραμεική αφορά σε αρχαιοτάτες τέχνες και ασχολίες της ζωής του ανθρώπου. Αναρωτιόμαστε, λοιπόν και καταρχάς πώς μπορούμε να φανταστούμε την κεραμική μια τέχνη σε απλά ελληνικά για εμάς ως την ιδέα ότι παρουσιάστηκε αρχαϊκά στη μακρινή Αμερική, πώς τη ψιλαφίζεις, πώς την πλάθεις, πώς την προσθέτεις χρώμα, πώς τη θεωρείς ικανή να παρουσιαστεί σύγχρονα και να αναπλάσεις το περιβάλλον εκεί στη Νέα Υόρκη μέσα από την παρουσίαση της και να τη συνδέσεις εδώ στη μακρινή έκπνοη Ελλάδα από τις γεννήσεις του πολιτισμού σε περίοδο οικονομικού προβλήματος ώστε να θεωρηθεί εύκρατη η ανάδειξη της. Με λίγα λόγια, η τέχνη της Κεραμεικής στη Νέα Υόρκη ή Κεραμεική στην Αμερική ΣΗΜΕΡΑ. Κι αυτή η τελευταία λέξη, το "σήμερα" ή το "today" στον τίτλο έχει την εμπορικότητα σε σχέδια, γραφιστικά της εμπορικής σημασίας και ανάδειξης για τη σημασία επιτακτικά της τέχνης, βλέπουμε κάτι τέτοιο ως πολιτική σε εκδόσεις, οι Η.Π.Α. φημίζονται γι αυτή τη διαλεκτική. Μια έκθεση που στην έρευνα μας έδωσε στοιχεία στον Έλληνα ερευνητή και μουσικό Τίμο Αλεξανδρόπουλο και είναι ελεύθερος να ζήσει και να τα προσμετρήσει στο έργο του, τα πιάνει νοερά στα Θεολογικά βολιώτικα κι εμάς μας κεντρίζει η εικαστικότητα της μουσικής του, η διαλογή του είναι αυτή στο Θεολογικό, έτσι προέκυψε η δογματική/διδακτορική 2012 από τη συγγραφή εδώ. Μια έκθεση που μας απασχολεί θεματικά, επίπεδα από την ιδέα της ιδιοκτήτριας της γκαλερί Kathy Grayson οπότε και μας κάνει να αναδείξουμε μια πτυχή της εικαστικής έκθεσης και να αφεθούμε στις παλιές της πλάκες όπου διακωμωδούσε την τέχνη και παρουσίαζε εύστοχα πολύπλοκα θεματικά των εικαστικών της Νέας Υόρκης και της Αμερικής. Προσδίδει πάλι την Πολιτική της πίσω από την ιδέα να αναδείξει γλυπτική κεραμεική σαν αυτή με στοιχεία κωμικά, τραγικά, αλλοίωσης, φθοράς, καταστροφής, ζωής, ανάσας. Στοιχεία που χαρακτηρίζουν στην κριτική την ιδέα ότι ο καλλιτέχνης ασχολήθηκε, αναδεικνύει το συναίσθημα της δημιουργίας σε αυτά που παρουσιάζονται στον χώρο, είναι περίπλοκα, μια μουσειακή ανακατασκευή με γλυπτικά αντικείμενα. Είναι μια έκθεση - σκηνικό, παρουσιάζεται αλληλένδετα, αλληλοεπηρεάζονται τα κεραμεικά πολύμορφα, πολύτροπα, πολυποίκιλα αντικείμενα. Μια τέχνη που γεννήθηκε για τη διακοσμητική της άποψη επίσης, κι εδώ παρουσιάζεται εικαστικά, ως ιστορία τέχνης. Ο χώρος συνθέτει ιστορία τέχνης στην ποικιλία των εκθεμάτων. Για την κριτική και παρατήρηση των φωτογραφιών στην ιστοσελίδα της γκαλερί, μιας και δεν μπορούμε να την επισκεφθούμε από τη μακρινή Ελλάδα, διασυνδέσαμε νοητά στο νου μας και στην πειραματική, οπότε και η καταγωγή της είναι ο Βόλος από την ίδια την καταγωγή της συγγραφέως και της Βόρειας Ελλάδας, στο σημείο που ενώσαμε σε ρυθμό τις σκέψεις Αθήνα - Βόλος - Νέα Υόρκη. Μάλιστα χρησιμοποιήθηκε ως σύγκριση ο κατάλογος της ατομικής έκθεσης του Διονύση Καβαλιερράτου στην ελληνική γκαλερί The Bernier/Eliades στο Θησείον πριν έξι χρόνια, κατά το 2012 - 2013. Σήμερα, λοιπόν και στην ηχοχρωμία του 2018, σε αναπνοή του 2012 κι επαναφέροντας εκείνη την κριτική στην εικαστική τέχνης, θα σκεφτούμε το ρυθμό της διασύνδεσης, όπου ζήσαμε Αθήνα, καταγόμαστε από Βόλο και μας ενδιαφέρει κάτι στην Αμερική ερευνητικά. Τι υπάρχει; Ο κατάλογος, το ιστολόγιο, φωτογραφίες, οι πόλεις - τοποθεσίες, το έδαφος. Ο Διονύσης όπως και οι καλλιτέχνες εδώ προσδίδουν ένα σχέδιο στο γλυπτό τους πριν περάσει στον πηλό, μας ενδιαφέρει αυτό ως στοιχείο, το σκίτσο πριν τον πηλό. Υπάρχουν στοιχεία σάτυρας, ένα παραμυθένιο ή στοιχιωμένο σκηνικό από μυθιστόρημα βαθύ κι αιώνων στο επίπεδο που η ιστορική Kathy έχει αποδείξει ότι την ενδιαφέρουν οι τερατογεννέσεις από χαμένα παραμύθια και μυθιστορήματα. Είναι θεατρικό κουκλοθέατρο το σκηνικό, κλείνει το μάτι στην Ευρώπη, που γέννησε τις τέχνες.

Francesca DiMattio Boucherouite IV, 2017 - Copyright THE HOLE, Kathy Grayson

Δική σας,

Ελευθερία Στίκουλου - Ritsa Blue

No comments: